Короткі біографічні відомості:
Народилася вона і виховувалася у сім'ї колгоспника в м. Шпола .3 дитячих років мріяла бути вчителем .Закінчила Черкаський педагогічний інститут. Працювала старшою піонервожатою у Шполянської загальноосвітній І-ІІ ступенів школи №4 , учителем української мови і літератури, директором цієї ж школи . З 2004 року працює у Васильківському професійному ліцеї .Із перших кроків на педагогічній ниві усвідомила : бути вчителем не тільки велика честь, а й велика відповідальність. Ця жінка народжена бути вчителем. Вона звичайні речі робить так майстерно , що мимоволі заздриш.
Зміст досвіду:
Оксана Олександрівна завжди турбується про те, щоб ліцей для учнів став другою домівкою , як зацікавити нелегко працею навчання , як добитися того , щоб уроки мови і літератури завжди викликали інтерес в учнів і були для них справжньою школою духовного становлення .
Вивчення програмового матеріалу з української мови викладач будує з урахуванням міжпредметніх зв'язків. Це сприяє поглибленому розумінню знань з предметів , професійному розширенню кругозору учнів , формуванню в них умінь застосовувати суміжні знання з предметів.
Для активізації діяльності учнів на уроках рідної мови викладач віддає перевагу таким , які пов'язані з життєвим досвідом , зацікавлюють , викликають інтерес ,прагнення поділитися думками .
Давайте подумками завітаємо на уроки української мови, який проводить Оксана Олександрівна.
Сьогодні учні зроблять уявну поїздку на лабораторно - практичне заняття до с. Василькова на двох автобусах, адже вони - майбутні шофери , трактористи. Адже пройде декілька місяців навчання і учні підуть на виробничу практику , щоб набуті знання застосовувати на практиці.
Але , щоб виїхати у поїздку, потрібно виконати такі завдання :
1. Дібрати слова — синоніми до слова доброта.
2. Що таке слова синоніми?
А щоб сісти за кермо автобуса, водіям потрібно зробити наступне :
Пояснювальний диктант
До керування трактористом допускаються особи віком 18 років, і вони повинні пройти медичний огляд і не мати протипоказань.
Учні професійно - технічного ліцею мають право сідати за кермо трактора, автомобіля , автобуса тільки з майстром виробничого навчання.
В період практичного водіння учень повинен стежити за технічним станом трактора, автомобіля , а в разі виникнення непорозумінь - зупинити транспорт.
Також викладач ставить перед учнями завдання , щоб вони визначили види складних речень та пояснили розділові знаки .
Ось уже й приїхали до лабораторії тракторів і автомобілів у с. Васильків.
Але ,щоб зайти до лабораторії, учні повинні назвати марки тракторів і автомобілів , які є у ліцеї, записати у зошит, пояснити правопис.
Потім перед учнями ставиться завдання , щоб вони склали твір — розповідь про урок виробничого навчання , використовуючи різні види простих і складних речень.
Викладач - керівник поїздки виставляє оцінки. Навряд чи знайдуться байдужі учні на такому уроці. А коли помічає викладач в учнях якесь захоплення , то використовує його на користь справи . Постійно працює над тим , щоб повніше і глибше розкрити перед учнями чарівність та красу рідної мови, скарби літератури , культури , звичаїв.
Вона організовує роботу так, щоб запалити душу учня до пошуку, творчості: залучає учнів до участі внутріліцейних , обласних , Всеукраїнських конкурсів, це - „ Об'єднаймося ж, брати мої „, „Стежками історичної та культурної спадщини регіону" , „Сім духовних святинь" , „Що таке патріотизм?" , „Моя робітнича професія" та інші.
Особливу увагу звертає Матіка О.О. на організацію та проведення уроку .Вже із самого початку уроку учні чітко знають , що вони повинні засвоїти внаслідок вивчення тієї чи іншої теми і в якій діяльності можна використати здобуті знання та вміння , активізується діяльність всіх учнів , в тому числі і тих, хто не може довго зосереджуватись на чомусь.
Викладач використовує багато сучасних прийомів методики, які спонукають учня до роздумів і пошуків , створює проблемні ситуації, вміло мотивує навчальну діяльність.
Велике значення надає такому етапу уроку , як „ мотивація навчання".
Так на уроці (тема „ Поширені і непоширені звертання") викладач демонструє таблицю „Звертання" , де розміщені речення : із звертанням та без них , поширеними та непоширеними звертаннями . На основі побаченого, аналізу таблиці учні роблять висновки , що тема уроку - поширені і непоширені звертання.
Щоб виховувати в учнів інтерес до знань , Оксана Олександрівна на урокам мови часто проводить різні види міні - диктантів , творчих вправ , пізнавальних завдань , різноманітні мовні ігри ,змагання .
Не лише цікаво проводить викладач уроки мови , а й літератури. Особливість сучасного уроку - спільна діяльність викладача та учня . Вона не прагне сама все зробити .Учні - її перші помічники. Вони часто готують розповіді про життя письменників , реферати і повідомлення , користуються додатковою літературою.
Для кожного етапу Оксана Олександрівна знаходить найдоцільніші методи та форми.
Велике значення вона надає початку уроку , адже він є своєрідним заспівом , створює відповідний своєрідний фон .
Урок пам'яті „Поезія розстріляного Відродження" починається із читання напам'ять вірша В.Крищенка „Забуті імена" на фоні музики Баха , після чого викладач знайомить учнів із темою та метою уроку : вивчення життєвого і творчого шляху Євгена Плужника, Миколи Зерова, Марка Йогенсена, Михайла Драй — Хмари.
Як писав один з неокласиків - емігрант, український поет Юрій Клен ( Освальт Бургард ) у поемі прокляті роки :
Помолимось за тих , що у розлуці
Помруть , відірвані від рідних хат.
Помолимось за тих , що у розлуці
Вночі гризуть залізні штаби ґрат .
Що думать жаль у невимовній муці,
За тих , кого веде на страту кат .
Над нами , Господи , в небесній тверді
Прости свої долоні милосердні. У цей час проектується інформація :
1970 році друкувалися 250 письменників України . Після 1938 - лише 36 , 223 пішли із життя : із них своєю смертю померло тільки семеро .
На уроках О.О.Матіки ніколи не буває байдуже . Вона завжди знаходить засіб , щоб зацікавити , спонукає учнів до праці, пробудить їхню допитливість.
Викладач творчо працює , насамперед з текстом художнього твору , привчає учнів давати творам і літературним героям власну оцінку.
Викладач підкреслює , що кожен учень повинен мати власну думку, і нестрашно , якщо ця думка не збігається з підручником літератури або навіть з думкою викладача, головне - істина.
Після прочитання твору обов'язково звучить запитання : „Чи сподобався вам твір ? А чим саме сподобався ? З якими вчинками героїв ви не згідні?" З відповіддю на ці запитання завжди починаються диспути . Дуже цікаво і змістовно викладач проводить конкурси , вечори , лінійки , вікторини до ювілейних дат письменників , зустрічі з цікавими людьми , українські вечорниці, свято української мови , народознавчі літературні свята.
Результативність впровадження досвіду:
Творча праця Матіки О.О. має вагомі результати , вона має своїх послідовників , педагогічною стежкою словесника пішло багато її учнів, яких вона навчала, двоє з них - викладачів педагогічних вузів на Черкащині. Це Тищенко Т.М. - викладач Уманського університету, Тимошенко Ю.М. -викладач Черкаського університету.
Велике щастя працювати викладачем .Минуть роки , десятиріччя , невпізнаними стане життя , зникне багато сьогоднішніх професій , але поки існуватиме людство , збережеться на Землі високе звання - учитель.
До Вашої уваги пропонуємо нетрадиційні уроки з української мови та літератури , проведені викладачем цього року.
/oo_uroki.doc
/urok.doc
/urok_ukrajinska_mova.doc